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"Neighborliness"

Sunday, November 8, 2015 
Mark 12:38-44 
By Bill Cotton   revcottonhill@hotmail.com

November seems to be the time to talk about the stewardship of money. The last time this particular text came around, here is what I said: We all know the Widow’s Mite story because we have spent lots of time trying to balance church budgets. One of the dreary moments in ministry can be planning the Fall Financial Campaign. How to prod, shame, push, pull, intimidate, and motivate the folks to give a bit more. Stewardship motivational books abound. Two things ring true down through the ages: 1) We don’t usually have to worry about the poor widow/widower.  They for the most part always come through with a gift larger than they can afford. 2) Those “financially blessed” folks, the ones edging toward the one-percent group, will tell you how shaky the market is, the election may mean paying higher taxes, and on and on…fear abounds. I think that I missed the mark with those words. The Widow's Mite story should point us in a different direction. And sure enough, just in time for the Stewardship Sermon 2015, along comes the poor  Widow again. Remember how Jesus praised her because she gave all that she had, two coins?

Jesus will use her dedication as example. I have wondered some as to who she was. Does she have a name? Does Jesus know her? You see, I think that I know this woman. She always was first through the doors when they opened. If a dish for a funeral was needed, she brought one.  She would bake and wash dishes and volunteer—you could count on her to endure every sermon, good or bad, without criticism. Children especially liked her because she went to all of their programs and gave them abundant praise. In a word, she understood "neighborliness."  She always had time—perhaps the time she needed for herself, she saved for others. But none of this was for show. And if one looks around, she is in your church too.  

One time when our church was gearing up for yet another financial campaign, the leader said, it really doesn't matter what plan we use, what we say, etc. If there is a sense of neighborliness within the congregation, the money seems to come. I think this woman's witness is a clue to the creation of neighborliness. Obviously she thought not of herself but of her neighbors. The creation of neighborliness has always been the gift of the church when we do it right. And the poor widow is sign and symbol of all that makes for good community. Back to the financial campaign, I try to take the advice of a friend who says, "Give all that you can—and then give a bit more." 

Can you imagine a church whose members develop the habit of doing more than is expected for each other?

That would be neighborliness indeed!   


“El ser buen/a vecino/a”

Domingo 8 noviembre, 2015
Marcos 12:38-44
Por Bill Cotton revcottonhill@hotmail.com 

Parece que noviembre es el tiempo de hablar de la mayordomía de dinero.  La última vez que tratamos con este texto, esto es lo que dije: “Todos conocemos la historia de la ofrenda de viuda pobre porque hemos pasado mucho tiempo tratando de balancear los presupuestos de la iglesia.  Uno de los momentos pesados en el ministerio puede ser el planear de la Campaña Financiera del otoño.  ¿Cómo podemos agujar, avergonzar, empujar, tirar, intimidar, y motivar que la gente de un poco más.  Los libros de motivación sobre la mayordomía abundan.  Dos cosas suena ciertas por todas las edades: 1) Normalmente no tenemos que preocuparnos del pobre viudo o de la pobre viuda.  Por la mayor parte ellos siempre dan una ofrenda más grande que pueden/deben alcanzar.  2) Los que son “bendecidos económicamente,” los que casi llegan a los más ricos de la comunidad/la nación, le dirán cuán inestable es la bolsa, que las elecciones pueden significar pagando gastos más altos, etc., etc. . . . el miedo abunda.”  Creo que erré el tiro con esas palabras.  La historia de la ofrenda de la viuda pobre debe indicar una dirección diferente para nosotros.  Y, por seguro, con bastante tiempo para el sermón sobre la mayordomía de 2015, aquí viene la pobre viuda una vez más.  ¿Recuerda cómo Jesús la alabó porque dio todo lo que tenía, dos monedas?

Jesús usará su dedicación como ejemplo.  Me he preguntado quién era.  ¿Tiene un nombre?  ¿Jesús la conoce?  Pues, creo que conozco a esta mujer.  Siempre era la primera en las puertas cuando se abrían.  Si se necesitaba comida para un funeral, ella trajo algo.  Cocinaba, lavaba los plato, se hacía voluntaria – siempre podía contar con ella en aguantar cada sermón, bueno o malo, sin crítica.  A los niños les gustaba especialmente porque iba a todos de sus programas y les daba elogios abundantes.  En una palabra, comprendía “el ser buen/a vecino/a.”  Siempre tenía tiempo – tal vez el tiempo que ella necesitaba para sí misma, guardaba para otros.  Pero nada de esto era para exhibición.  Y si Ud. mira alrededor, ella está en su iglesia también.

Una vez cuando nuestra iglesia estaba preparando para todavía otra campaña financiera, el líder dijo, no importa qué plan usamos, lo que decimos, etc.  Si hay sentido de ser buen/a vecino/a dentro de la congregación, parece que el dinero viene.  Creo que el testigo de esta mujer es clave a la creación del sentido de ser buen/a vecino/a.  Es evidente que ella no pensaba en sí misma sino en sus vecinos.  La creación del sentido de ser buen/a vecino/a siempre ha sido el don de la iglesia cuando lo hacemos correctamente.  Y la pobre viuda es signo y símbolo de todo que hace una buena comunidad.  Y con la campaña financiera, trato de tomar el consejo de un amigo quien dice, “Da todo lo que puedes – y entonce da un poco más.”  ¿Puede imaginar una iglesia cuyos miembros desarrollan la costumbre de hacer más que se espera uno para el otro?

¡Eso sí será el ser buen/a vecino/a!