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"The Things That Abide" 
1 John 4:7-21
May 3, 2015
By William Steward: whsteward@mediacombb.net 


"Abide" is the dominant verb in 1 John. It appears again and again in memorable passages: "God is love, and those who abide in love abide in God, and God abides in them." (4:16)

In John's Gospel, Jesus says to his people: "Abide in me as I abide in you." (15:4)

Sadly, the word abide has slipped out of our everyday vocabularies. The last time I remember hearing the word used (outside the Bible or the Book of Hymns) was on a sports report when commentator Beano Cook said the football fans of Alabama and Auburn just couldn't abide one another. They even hated each other on Christmas.

"Abide" is a word that speaks of permanence, of things that last, that can be counted upon. "Abide" is from the same root as "abode," and so suggests the safety and security of home. 

Maybe the reason we use "abide" so little these days is that we do not see much that abides. Our world is filled with the fleeting and ephemeral, the disposable and deletable, the momentary and meaningless. We have the suspicion that the Preacher got it right: All "is vanity and a chasing after the wind." (Ecclesiastes 2:26)

But then comes the antidote of Easter Day which proclaims the Divine Yes! Dearly beloved, there are things that last! Christ has been raised! You have not labored in vain! Love's labors are never lost! All you have ever done for love is honored in God's great heart forevermore! Love is the Victor! 

Preacher Paul Scherer helped me believe this subversive gospel by telling of the day he went to the library to look up the Crimean War, with its charge of the Light Brigade, its drums and guns, its suffering and death. He wanted to set against her proper background one lone woman, lantern in hand, going from bedside to bedside in hospital barracks, an "angel of mercy." He knew her name. It was Florence Nightingale. But he just could not remember what the Crimean war settled. Can you? What really abides in our world? Only love, Paul says, which "never ends." (I Corinthians 13:8) 

Julian of Norwich (her feast day is May 8 this year) put this mystery another way: GOD NEVER BEGAN TO LOVE US. This was her way of pointing to God's abiding love which passes our understanding, which was in the beginning (even before the beginning), is now, and evermore shall be. 

Theologically, this means that the love of God didn't begin on earth with the coming of Jesus. Jesus came not to begin God's love but to reveal God's love, not to make God's love possible but to make it visible. (Thanks to Ernest T. Campbell for this formulation) God's love for us never begins or ends. "And now, faith, hope and love abide, these three, but the greatest of these is love...Love never ends!" 

Hallelujah! 


“Las cosas que permanecen”

1 Juan 4:7-21
3 Mayo, 2015

Por William Steward whsteward@mediacombb.net

“Permanecer” es el verbo dominante en 1 Juan.  Aparece una vez y otra en lecturas memorables: “Dios es amor. El que permanece en amor, permanece en Dios, y Dios en él.”  (4:16 NVI)

En el evangelio de Juan Jesús le dice a su gente: “Permanezcan en mí, y yo permaneceré en ustedes.”  (15:4 NVI)

Tristemente, la palabra permanecer ya no se usa mucho en inglés.  La última vez que recuerdo oyéndolo (fuera de la Biblia y el himnario) fue en un partido de fútbol americano entre Alabama y Auburn.  El comentarista usó la palabra con su otro sentido en inglés – Los aficionados de los equipos simplemente no se toleran unos a otros.  Aún el día de la Navidad se odiaban.

“Permanecer” es una palabra que indica permanencia, cosas que duran, cosas de que se puede contar.  “Permanecer” en inglés viene de la misma raíz como morada (es decir morar), lo cual también sugiere la seguridad del hogar.

Tal vez la razón por qué usamos “permanecer” tan infrecuentemente en inglés estos días es que no vemos mucho que dura.  Nuestro mundo es lleno con lo breve y lo efímero, lo desechable y lo que se puede eliminar, lo momentáneo y lo que no tiene sentido.  Sospechamos que el Maestro lo tuvo correctamente: todo “es absurdo; ¡es correr tras el viento!”  (Ec. 2:26 NVI).

Pero, entonces, ¡viene el domingo de la resurrección que proclama el “Sí” divino!  Hermanos y hermanas, ¡sí que hay cosas que permanecen!  ¡Cristo sí que ha resucitado!  ¡No has trabajado en vano!  ¡El trabajo del amor jamás se pierde!  ¡Todo lo que has hecho por amor es honrado en el gran corazón de Dios para siempre!  ¡El amor es el vencedor!

El predicador Paul Scherer me ayudó a creer este evangelio subversivo por relatarme acerca del día cuando fue a la biblioteca para buscar información sobre la Guerra en la Crimea, con el ataque de la brigada ligera, sus tambores y rifles, su sufrimiento y su muerte.  Quería poner en su fondo apropiado a una mujer solitaria, linterna en la mano, yendo de una cama a otra en el cuartel hospital, un “ángel de misericordia.”  Sabía su nombre.  Era Florence Nightengale.  Pero, no podía recordar el por qué de la guerra.  ¿Puede Ud.?  De verdad, ¿qué permanece en nuestro mundo?  Solamente el amor, Pablo dice, el cual “jamás se extingue.”  (1 Corintios 13:8 NVI).

Julian de Norwich (su día de fiesta es el 8 de mayo este año) puso este misterio de otra manera: DIOS JAMÁS COMENZÓ A AMARNOS.  Ésta era la manera de señalar al amor de Dios que permanece el cual sobrepasa todo entendimiento, que era del comienzo (aún antes del comienzo), es ahora, y siempre será.

Teológicamente, esto significa que el amor de Dios no comenzó en la tierra con el adviento de Jesús.  Jesús no vino para comenzar el amor de Dios, sino para revelar el amor de Dios, no para hacer posible el amor de Dios, sino para hacerlo visible.  (Gracias a Ernest T. Campbell por esta formulación.)  El amor de Dios para nosotros jamás comienza ni termina.  “Ahora, pues, permanecen estas tres virtudes: la fe, la esperanza y el amor. Pero la más excelente de ellas es el amor . . . El amor jamás se extingue.”

¡Aleluia!