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Baptism—What Could it Mean in 2015?

 

First Sunday After the Epiphany

 

January 11, 2015

 

Gen. 1:1-5, Mark 1:4-11, Acts 19:1-7

 

By Bill Cotton revcottonhill@hotmail.com

 

The First Sunday after Epiphany is devoted to Baptism. Each lesson speaks of newness; making a new clean start with our lives. In Genesis 1:1-5 we have a new creation dawning—the first day is all about newness.  In Mark the baptism of Jesus is a sign of newness. We are invited to turn our lives around and live. (We have a new year and we can do life differently—better!). Acts 19:1-7 connects our baptism with the work of the Holy Spirit.  

 

But really, what is baptism all about in 2015? Recently I participated in the baptism of Joshua, our first great-grandchild. Some questions arose as to why we baptize children. I made a list:

 

Baptism is not an inoculation to prevent sin; nor does it mean we were washing away sin. (Anyone who looks at Joshua, age 9 months, can only know here at this stage in his life is perfect innocence.)

 

Infant baptism grafts the child onto the tree of life.* In simple terms, he is placed in a community that will share with his family the responsibility of devotion and care. The child and the parents are not alone.

 

Infant baptism is mystical, but not magic. It is a sign that implies that while we were helpless, one watches over us, even when we stray. In the parable of the prodigal son, the boy wakes up one morning in the pigpen and remembers his baptism—he has a father and he can go home, and he does just that and he is not disappointed. 

 

Baptism is the beginning of the journey—and long about age 13 this little bundle of appetites, Joshua, will answer for himself, remember his baptism, and be confirmed in the faith.  

 

Infant baptism  is a good and joyful family occasion. The baby at the baptism fount is sign and symbol that we humans are not alone in our helplessness. The risen Christ is with us and nothing in this world or the next can separate us from the love of God that we discover in Christ Jesus. See Romans 8.

 

 * Paul in Romans  11 speaks of God’s power to graft us onto the tree of life.


 
Bautismo – ¿Qué podría significar en 2015?
 
Primer domingo después de la Epifanía
 
11 de enero, 2015
 
Gén. 1:1-5, Marcos 1:4-11, Hechos 19:1-7
 
Por Bill Cotton revcottonhill@hotmail.com 
 
El primer domingo después de la Epifanía se devota al bautismo. Cada lectura habla de la novedad; haciendo una comienzo nuevo y limpio con nuestras vidas. En Génesis 1:1-5 tenemos el amanecer de una nueva creación – el primer día trata completamente con la novedad. El bautismo de Jesús es señal de la novedad. Somos invitados a voltearnos completamente y vivir. (Tenemos un nuevo año y podemos hacer la vida diferentemente – ¡mejor!). Hechos 19:1-7 conecta nuestro bautismo con el trabajo del Espíritu Santo.

 

Pero, de verdad, ¿con qué trata el bautismo en 2015? Recientemente participé en el bautismo de Joshua, nuestro primer bisnieto. Algunas preguntas surgieron acerca de por qué bautizamos a niños. Hice una lista:

 

El bautismo no es inoculación para prevenir pecado; ni significa que lavamos el pecado y ya no lo tenemos. (Cualquiera persona que mira a Joshua – con nueve meses de edad – solamente puede saber que aquí en esta etapa de su vida solamente hay inocencia perfecta.)

 

El bautismo de infantes injerta al niño en el árbol de la vida* En términos simples, es puesto en una comunidad que compartirá con su familia la responsabilidad de devoción y cuidado. El niño y los padres no están solos. 

 

El bautismo de infantes es místico, pero no es magia. Es señal que implica que mientras que somos incapaces, hay uno que nos vigila, aún cuando nos apartamos. En la parábola del hijo pródigo, el hijo se despierta una mañana en la pocilga y recuerda su bautismo – tiene un padre y puede regresar a casa, y hace exactamente eso, y no es desilusionado.

 

El bautismo es el comienzo de una peregrinación – y a eso de los 13 años, este paquete apetitos, Joshua, contestará para sí mismo, recordará su bautismo, y será confirmado en la fe.

 

El bautismo de infantes es una buena y alegre ocasión de familia. El bebé en la fuente de bautismo es señal y símbolo que somos humanos y no estamos solos en nuestra incapacidad. El Cristo resucitado está con nosotros y nada en este mundo ni en el próximo puede separarnos del amor de Dios que descubrimos en Cristo Jesús. Vean Romanos 8.

 

*Pablo en Romanos 11 hable del poder de Dios de injertarnos en el árbol de la vida.