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4th Sunday After Epiphany
Micah 6:1-8; Ps 15; Matthew  5:1-12
1Corinthians 1:18-31
The Call
By Bill Cotton   revcottonhill@hotmail.com
 
“Consider your call brothers and sisters: not many of you were wise by human standards, not many powerful, not many of noble birth.  But God…”
 
According to Karl Barth, that little conjunctive word but is the strongest word in our Bible. Take it as a rule: when we come up against “but,” disregard or hold as suspect all that was said before. When the guy with the frown on his face greets you with, “Rev, that was a good talk, but…” – we know what is coming. In our Bible, it is not always bad news: I once was lost, but now I’m found, was blind but now I see. When I read my Bible, I look for those conjunctive moves.
 
I especially like the way in which Paul uses the word. Paul had a hard time of it. Well, he went to Corinth, one of the tough places to live or to preach the word. “But God chose what is foolish to shame the wise. God chose what is low and despised in the world, things that are not, to reduce to nothing things that are.”
 
For the last weeks I have been trying to make sense out of what is happening to the political life of our nation. To those who tell me we are doomed, I have been  saying, “Let’s not judge too quickly.” My Dad would say, “Well, Son, even a broken clock is right twice a day,” meaning let’s wait and see. 
 
But!  Waiting does not mean disinterest, or “what will be will be.” A Wesley hymn comes to mind: “I want a principle within of watchful, godly fear, a sensibility of sin, a pulse to feel it near.” Watchfulness!  
 
We are not the passive people of God. We are “watchers in the night”—as the Epiphany hymn tells us. We Methodists get our faith and marching orders from our hymns. The lost, the last, the weak, the defenseless, the sinned against, are in our care. So the call is for watchfulness! And these days, if you can believe the television reports, the Church needs to regain the lost art of speaking truth to the powers.

Cuarto domingo después de la Epifanía
Miqueas 6:1-8; Salmos 15; Mateo 5:1-12; 1 Corintios 1:18-31
El Llamado
Por Bill Cotton revcottonhill@hotmail.com

 
Considerad, pues, hermanos, vuestra vocación y ved que no hay muchos sabios según la carne, ni muchos poderosos, ni muchos nobles; sino que . . . Dios . . .
 
Según Karl Barth, esa palabra pequeña conjuntiva sino/pero es la palabra más fuerte en la Biblia. Tómelo como regla: cuando nos encontramos con sino/pero, ignore o considere como sospechoso todo lo dicho anteriormente. Cuando el tipo con el ceño fruncido le saluda con, “Pastor/a, fue una charla buena, pero . . .” – ya sabemos lo que va a venir. En nuestra Biblia, no es siempre mala noticia: Una vez fui perdido, pero ahora soy hallado, fui ciego, pero ahora veo. Cuando leo mi Biblia, busco estas transiciones conjuntivas.
 
Me gusta especialmente la manera en que Pablo usa la palabra. Pablo tenía dificultades. Pues, fue a Corintio, unos de los lugares más difíciles del mundo. “Sino que lo necio del mundo escogió Dios para avergonzar a los sabios; y lo débil del mundo escogió Dios para avergonzar a lo fuerte; y lo vil del mundo y lo menospreciado escogió Dios, y lo que no es, para deshacer lo que es . . .”

Durante las semanas pasadas he estado tratando de descubrir el sentido de lo que está ocurriendo a nuestra vida política en nuestra nación. A los que me dicen que somos destinados para la destrucción, he estado diciéndoles: “Que no juzguemos demasiado pronto.” Mi padre habría dicho, “Pues, hijo, aún un reloj roto es correcto dos veces cada día,” lo cual significa esperemos y veremos.

¡Pero! El esperar no indica el desinterés, o “qué será será.” Un himno de Wesley se me ocurre: “Quiero un principio adentro de temor atento y piadoso, una sensibilidad del pecado, un pulso de sentirlo cerca.” ¡Vigilancia!

No somos el pueblo pasivo de Dios. Somos los tienen vigila por noche – como el himno de la Epifanía nos dice. Nosotros los metodistas recibimos nuestra fe y nuestras órdenes para la marcha de nuestros himnos. Los perdidos, los últimos, los menospreciados, los indefensos, los que han recibido las consecuencias de nuestros pecados, hemos de cuidar a todos. Así que, ¡el llamado es la vigilancia! Y estos días, si puede creer lo que dicen en la tele, la Iglesia necesita recuperar el arte perdido de proclamar la verdad a los poderes.