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“Watchman Tell Us of the Night”

January 6-8, 2017
The Epiphany of Our Lord
Isaiah 60:1-6, Matthew 2:13-23 or Matthew 2:1-12
By Bill Cotton
revcottonhill@hotmail.com

This week the preacher has several choices. We might step back and take a look at King Herod and the slaughter of the innocents. Herod, out of fear, will put to the sword the boy babies two years old or younger, in hopes of killing Jesus. 

We do not know how many children he slaughtered—was it seven or seven hundred? What we do know is that each one put to the sword looked like Jesus—perfect innocence.  

I thought of this as pictures of Aleppo invade our living room each evening, revealing the thousands who have died. Many were children—perfect innocence—each one a reflection of Jesus.

And to take this a bit further, I think of the fate of the “Dreamer” children in our land who now, because of a frightened and blustering new leader, are in danger of being banished, despite being born here from refugee parents. I wonder what would have happened to the story had Jesus not been welcomed into Egypt when his parents were forced to flee for his life. The parallels are simply startling. 

January 6 is the Epiphany of Our Lord. The light that was coming into our world in Jesus is a call for those of us, the baptized, to let our light shine. The church must be on the side of the children. I need to say that better: we are to be watchers in the dark night. We must not allow frightened and irrational leadership to prevail. 

There is an Epiphany hymn, “Watchman, tell us of the night, what the signs of promise are.”  I think the Epiphany means that we are to create the signs of promise.

The reading programs for children are a good start.

But we need to be in the elected officials’ faces regarding protection of the children.  Who indeed will stand for the children if we are silent and inactive? The time for silence and wonder has passed.

 There is a word “chutzpah”—which can mean shameless audacity, or courageous taking of a stand.  It is Jesus driving the money changers out of the temple, it is Raging Grannies standing in the cold outside the Federal building; alas, it is pastors and laity who find their voices for justice. I would wish for all of us a bit of chutzpah this year.  Thanks be to God! 


“Centinela, háblenos de la noche”

6-8 enero, 2017
La Epifanía de Nuestro Señor
Isaías 60:1-6, Mateo 2:13-23, o Mateo 2:1-12
Por Bill Cotton
revcottonhill@hotmail.com

Esta semana el/la predicador/a tiene varias elecciones.  Podríamos retroceder y mirar al Rey Herodes y la matanza de los inocentes.  Herodes, a cause de su miedo, matará a todos los bebes varones de dos años o menos, con la esperanza de matar a Jesús.

No sabemos a cuántos niños mató – ¿siete o setecientos?  Lo que sí sabemos es que cada uno que fue matado se parecía a Jesús – inocencia perfecta.

Pensaba en esto mientras imágenes de Alepo invaden nuestras salas cada noche revelando los miles que han muerto.  Muchos eran niños – inocencia perfecta, cada uno una reflexión de Jesús

Y para extender la comparación un poco más, pienso en el destino de los “Soñadores” en nuestro país a causa de un nuevo líder asustado y en ráfagas quienes están en peligro de ser exiliados a pesar de nacer aquí de padres refugiados.  Me pregunto qué habría pasado si Jesús no habría recibido la bienvenida a Egipto cuando sus padres tenían que huir por sus vidas.  Los paralelos son simplemente llamativos.

El 6 de enero es la Epifanía de Nuestro Señor.  La luz que en Jesús entraba en nuestro mundo es un llamado a nosotros, los bautizados, que dejemos que nuestra luz brille.  La iglesia ha de ser de parte de los niños.  Necesito decir eso en una manera mejor: Hemos de ser centinelas en la noche oscura.  No podemos dejar que liderazgo asustado e irracional prevalezca.

Hay un himno de la Epifanía, “Centinela, háblanos de la noche, cuáles son los signos de la promesa.”  Creo que la Epifanía significa que hemos de crear los signos de promesa.

Los programas de leer para niños son un buen comienzo.

Pero tenemos que confrontar a los oficiales elegidos sobre la protección de nuestros niños.  ¿De verdad quién se levantará por los niños si nos quedamos callados e inactivos.  La hora de silencio y maravilla ya ha pasado.

Hay una palabra “desparpajo” – que significa la audacia descarada de levantarse valientemente.  Es Jesús echando afuera a los cobradores del templo, son las Abuelas Furiosas en el frío en la acera del Edificio Federal; y ¡ay! también son pastores y laicos que encuentran sus voces para la justicia.  Espero que todos podamos tener un poco del desparpajo este año.  ¡Gracias a Dios!